המלחמה בפתח, כולנו במתח, אז איך לצאת מהלחץ?

מאת: ד"ר עירן מגון
המדור איור-ודה – לחיים טובים יותר

אכן כולנו היום בלחץ. התקופה קשה – מלחמה כנראה בפתח, על אף שלא ברור עם נהייה מעורבים ועד כמה ,אך הציפיה והחשש מהלא נודע, אלה הקשים ביותר.
ושלא נדבר גם על המיתון והמצב הכלכלי. כך שיש לנו את כל הסיבות להיות בלחץ.
המאסטרים של האיור-ודה, מדע הבריאות והרפואה ההודית העתיקה, דיברו כבר לפני שבעת אלפים שנה על חשיבות סילוק המתח כגורם לסבל ולמחלות, והביאו לעולם שיטות מדיטציה שונות, יוגה ורייקי.

נחלק את הטיפול העצמי שלנו לשניים : תרגיל נשימה מרגיע ותרופות מטבח יעילות.

נתחיל מתרגיל נשימה מרגיע:

יש לשבת בישיבה נוחה – בכיסא, במיטה, על השטיח, בכל צורה שנוח לכם העיקר שתהייה משענת לגב. לשחרר חגורות לוחצות, לחלוץ נעליים, להוריד משקפיים ולדאוג שלא יפריעו לכם – טלפונים, הילדים, או הכלב של השכנים.
אנו מבצעים "נשימת חילופין מרגיעה" (אגב - תרגילי הנשימה נקראים ביוגה "פראניאמה").
אנו מחליפים צד בנשימה – סוגרים בכל פעם נחיר אחד, לסירוגין. משתמשים באצבעות הבאות לשם כך - האגודל מצד אחד והקמיצה והאמה ביחד מצד שני.
מתחילים בישיבה בעיניים עצומות, ופשוט מקשיבים לרגע לקצב הנשימות הרגיל. זהו הקצב הטבעי, ולא נשנה אותו בכוח בהמשך, רק ננשום בטבעיות ללא שום מעורבות מיוחדת בעוצמה או בקצב. ננשום רק מה שצריך, בטבעיות וללא מאמץ. גם לא צריך לספור בקצב מסוים. כך, עם אותו הקצב פשוט נמשיך וננשום רק שבכל נשימה נחליף צד, וחשוב לבצע זאת בצורה הנכונה – שימו לב – קודם להוציא אויר, בנשיפה רגילה רק שנחיר אחד סגור, אחר כך להכניס אויר מאותו הנחיר ואז להחליף צד, ושוב – להוציא, להכניס ולהחליף צד. אם התבלבלתם – קראו שוב את ההסבר. זה למעשה פשוט מאוד. להוציא אויר, להכניס אויר ולהחליף צד. והכל בקצב הרגיל והטבעי של הנשימה. במידה ותרגישו צורך לנשום לאט יותר זה בסדר. זה קורה כי חילוף החומרים נרגע (ה"טורים" יורדים...) . יתכן ויהיה מפעם לפעם גם צורך לנשום נשימה עמוקה יותר. אין בעיה. לכו עם הצורך הטבעי.
כדאי לתרגל בימים הראשונים כשלוש דקות ולעבור בהדרגה לחמש. ולנהנים במיוחד... אפשר לתרגל גם עשר דקות.

משקה תבליני מרפא איור-ודי להרגעה, לשתיה במשך כל היום :

להרתיח כליטר וחצי מים (כ – 6 – 7 כוסות) יחד עם 1 כף זרעי שומר, 1 כף זרעי כוזברה, חצי כף ליקוריץ (שוש קירח בעברית).
הרתיחו במשך כרבע שעה, סננו ומיזגו לטרמוס או שניים. שתו כחצי כוס פעם – פעמיים בשעה עד הערב. אם לא נוח ללגום כל היום כדאי לשתות מהתרמוס פשוט מתי שאפשר.


חלב מרגיע :

תמיד שמענו את הסבתא ממליצה על חלב חם לפני השינה. וכרגיל היא צדקה. רפואת האיור-ודה בת שבעת אלפי שנותיה ידעה הרבה רופאים ורופאות שהפכו לסבים ולסבתות והעבירו ידע עצום מדור לדור עד היום, כאשר העולם הופך לכפר אחד גדול והידע האיור-ודי העצום מתגלה למערב. והנה דוגמא קטנה נוספת :

יש להרתיח כוס וחצי חלב יחד עם 3 – 4 קורט הל טחון, 3 - 4 קורט אגוז מוסקט טחון, ואם יש בבית גם 1 כפית פרג לא טחון (או פרג טחון ממש טרי). בפרג יש מעט אופיום טבעי שבהחלט עוזר להירגע, וזה עדיין מזון, ולא תרופה! אם יש כדאי להוסיף גם חצי כפית ליקוריץ. כשהחלב רותח ("עולה") מיד להקטין את האש ולהמשיך לבשל על אש קטנטנה 2 – 3 דקות נוספות. ניתן להוסיף סוכר חום לטעם.
* הערה : חלב לא מתאים לסובלים מבעיות נשימה או מקושי בעיכול חלב. לכל השאר – ממש מרגיע, ולאו דווקא לפני השינה!!!

בנוסף יש לרפואת האיור-ודה צמחי מרפא ותוכניות תזונה המותאמים אישית, ומרגיעים ומחזקים את מערכת העצבים.

נכתב ע"י ד"ר עירן מגון (M.D. ) מנהל "איור-ודה – המרכז הישראלי לרפואה הודית" .

ד"ר מגון מטפל ועורך סדנאות לאורך חיים בריא ורגוע יותר - סדנת "מדיטציה ואנטי סטרס" וסדנת "הדרך לבריאות מושלמת לשיפור איכות החיים".

טלפון לשאלות : 6748907 – 03

האתר של ד"ר מגון : http://www.alternativli.co.il/magon.htm



נוצר:  06/02/2003
עודכן: 06/02/2003