לכבוד ראש השנה ולקראת מאה שנה למותו, להלן יצירת מופת למבוגרים מאת ז'ול ורן

ז'ול ורן הוא מהסופרים החשובים והאהובים ביותר בעולם, אך מעטים מכירים את יצירותיו למבוגרים. לקראת מלאת מאה שנים למותו מפרסמת "אחוזת בית" תרגום לאחת הפנינים שביצירותיו למבוגרים, שבה מוצגת לראווה הווירטואוזיות הפואטית שלו, הריאליזם המדוייק והמענג המתמזג עם המשמעויות האלגוריות של הסיפור.

ז'ול ורן הכותב למבוגרים הוא סופר מפוכח מאוד, ביקורתי מאוד ועם זאת מלא חמלה כלפי המין האנושי. הנובלה האירונית חזיון התעתועים של דוקטור אוֹקס היא משל שנון על חולשתו של האופי האנושי. בעיירה השלווה והציורית קיקֶנְדוֹן קורה משהו מוזר. חייהם של תושביה משתנים מקצה לקצה: בני זוג מאוהבים ממהרים להציע נישואים לבנות זוגם, קונצרטים זוחלניים מתנגנים לפתע באולמות במשנה מרץ וויכוחים קולניים פורצים ברחובות העיירה. לבסוף מכריזה הקהילה כולה מלחמה על עיירה שכנה, באמתלה פעוטה, כדרכן של מלחמות אנוש: פרה שהסיגה את גבולה של קיקנדון מאות שנים קודם לכן, ובקושי הספיקה ללחך כמה עשבים שוטים. את שמו של האחראי לתמורה חריפה זו מסגיר לנו ורן כבר בכותרת הנובלה: המדען דוקטור אוקס עורך ניסוי זדוני, כדי לחשוף את הטבע האנושי החבוי בכל אחד מאיתנו.


ז'ול גבּריאל ורן נולד ב-1828 בעיר נאנְט שבצרפת. אביו, פּייר, היה עורך דין, ואימו, סופי אלוֹט, היתה בת למשפחה של בוני אוניות ורבי חובלים. אביו של ורן ייעד לו קריירה של עורך דין, אך ורן מיאן לעשות דבר מלבד לכתוב. ב-1848 הוא עבר להתגורר בפריז, להלכה כדי ללמוד משפטים ולמעשה כדי לקדם את הקריירה הספרותית שלו. בפריז הוא פגש את ויקטור הוגו ואלכסנדר דומא, שעודדו אותו לכתוב רומנים היסטוריים, סוּגה ספרותית פופולרית באותה עת; אולם ורן תיעב את סוגת הרומן ההיסטורי והחל לחבר מאמרים, סיפורים קצרים ומחזות. אחד ממחזותיו, הקנים הרצוצים, הועלה על הבמה ב-1850באותה השנה גילה אביו של ורן כי בנו נטש את לימודי המשפטים. בעקבות זאת הפסיק האב לשלם לו את קצבת המחייה שלו, וורן נאלץ להתפרנס ממכירת סיפוריו.
שנים רבות המשיך ורן לכתוב בלי לקצור הצלחה עד שב-1863 כתב את הספר חמישה שבועות בכדור פורח, הראשון בסדרה מצליחה של שישים ושלושה סיפורי הרפתקאות ופנטזיה. בתחילה דחו בתי ההוצאה לאור את הסיפור בנימוק שהוא מדעי מדי ואינו מלהיב והרפתקני דיו, אבל לבסוף נמצאה לפרסומו הוצאה שהתמחתה בספרי ילדים. הסיפור תורגם ללשונות רבות וורן נהפך בן-לילה לאדם עשיר ומפורסם.
ורן נמשך לתגליות ולתיאוריות המדעיות החדשות על כדור הארץ וגילה בהן עניין רב. יצירותיו השונות - ובהן מסע אל בטן האדמה (1864), אל הירח (1865), 20 אלף מייל מתחת לפני המים (1870) ומסביב לעולם בשמונים יום (1873) - משקפות את תשוקתו זו, והן זיכו אותו בתואר אבי ספרות המדע הבדיוני המודרני.
כיום נחשבים כל כתביו של ורן - מחזותיו, סיפוריו הקצרים וספרי המדע הבדיוני שלו - לקלאסיקה עולמית מן המדרגה הראשונה, והם מאוגדים בכרכים מהודרים ובמהדורות רבות.
ורן נפטר בעשרים וארבעה במארס 1905 בעיר אַמְיֶין.
"אחוזת בית" היא הוצאת ספרים חדשה שייסדה שרי גוטמן בראשית שנת 2004. "אחוזת בית" מיועדת להיות בית הוצאה שיוציא לאור כ 15-20 ספרים בשנה. בית ההוצאה שואף להיות בעל השפעה תרבותית ונוכחות מסחרית-כלכלית משמעותית בשוק המו"לות הישראלי.

"אחוזת בית" נוסדה מלכתחילה - ומתוך בחירה אידיאולוגית ותרבותית מנומקת - כהוצאת ספרים כללית, וככזאת יש בכוונתה ליטול חלק פעיל בכל מרחבי המערכת התרבותית. לפיכך, היא מתכננת להוציא לאור ספרים בסוגות רבות ומגוונות, ובלבד שיהיו הטובים מסוגם.

שרי גוטמן, המו"לית והעורכת הראשית של "אחוזת בית", שימשה בין השאר העורכת הראשית של "כנרת-זמורה-ביתן" והאחראית למיזוג העבודה בין שתי ההוצאות, כולל בחירת עורכי הבית, המתרגמים וסדרי הבקרה על איכות הספרים בהוצאה. במסגרת תפקידיה היתה אחראית במישרין להוצאתם לאור של רבי מכר רבים מסוגות שונות, ערכה סדרות פורצות דרך בספרות הילדים, עסקה באופן נרחב בספרות מתורגמת משפות רבות ושימשה העורכת של כמה מהסופרים המוכרים והחשובים בישראל, ובהם אהרון מגד, יהונתן גפן וחנוך ברטוב. יוזמותיה המו"ליות של שרי גוטמן זכו להערכה רבה הן מצד עמיתים בהוצאות ספרים אחרות והן מצד קהל מבקרי הספרות וחוקרי הספרות. לדוגמה, המפעל שלה להחייאתם ולפרסומם מחדש של שירי הילדים שכתב המשורר הלאומי, חיים נחמן ביאליק, זכה להוקרה רבה והתקבל בהתלהבות על-ידי ציבור הקוראים בארץ. בסוף שנת 2003 פרשה שרי גוטמן מתפקידה כעורכת הראשית של הוצאת "כנרת-זמורה-ביתן" כדי להגשים את חלומה לייסד בית הוצאה לאור שיביע את אהבתה לספרות ולספרים בדרכה-שלה וישקף את טעמיה ואת דגשיה: בחירה של כותרים וסופרים שיש בהם להעשיר את עולמו של הקורא ללא הגבלות ז'אנריות או תקופתיות.





נוצר:  30/08/2004 05:21:00
עודכן: 30/08/2004 05:30:00