תזונה ודיאטה - צום יום הכיפורים - כיצד נעבור אותו בשלום אתר נשים s
חברה הרשמה לאתר
היום באתר 05/04/2020
אימייל
סיסמא
פורטל נשים - iWomen
יצירת קשר    |   
דף הבית > תזונה ודיאטה > צום יום הכיפורים - כיצד נעבור אותו בשלום??
  כתבות אחרונות
דגים טובים ללב, תשאלו את האסקימוסים... דגים טובים ללב, תשאלו את האסקימוסים...

פטריות! פטריות! ופטריות... פטריות! פטריות! ופטריות...

כנס ה-Superfoods הראשון בישראל יתקיים ב-21.11 בתיאטרון גבעתיים כנס ה-Superfoods הראשון בישראל יתקיים ב-21.11 בתיאטרון גבעתיים

שבעת המינים בהם התברכה הארץ שבעת המינים בהם התברכה הארץ

צום יום הכיפורים - כיצד נעבור אותו בשלום?? צום יום הכיפורים - כיצד נעבור אותו בשלום??

חגי תשרי - כמה בריאות מגיע לנו? חגי תשרי - כמה בריאות מגיע לנו?

תזונה ללא גלוטן? זה יופי! אבל מה אוכלים?

  לכתבות הקודמות ליחצו כאן




שתפו בפייסבוק

צום יום הכיפורים - כיצד נעבור אותו בשלום??

מאת: נעמה בן דוד טרבלסי*
צום יום הכיפורים - כיצד נעבור אותו בשלום??

מה שיקבע את יכולתנו לעבור את הצום בקלות יחסית, הוא מצבנו הבריאותי, אך לא פחות חשוב מכך הוא הכנת הגוף לקראת הצום במזון ובנוזלים. לפניכם מספר טיפים להקלת הצום ביום הכיפורים.



לפי הקבלה, אסורה הסגפנות והעינויים והצום נחשב לתהליך מטהר. הצום לפי היהדות מבטא פעולה שבה האדם מונע מעצמו באופן זמני לקבל תענוג מתוך בחירה אישית, כדי לציין מאורע קשה וטראומטי לעם היהודי. בתרבויות רבות הצום הוא שיטה לטיפול רפואי, ואפילו מחקרים מערביים טוענים שצום יכול לסייע במניעת מחלות לב וסוכרת.

על יתרונות הצום כדרך טיפולית, ישנן אי אילו אי-הסכמות בלשון המעטה.. הדיעה הרווחת בעולם המחקר היא, שהצום לא עוזר בניקוי רעלים וזאת מהסיבה הפשוטה, שהגוף מנקה עצמו מרעלים על בסיס יומי, דרך הכליות, הכבד, הריאות, המעי הגס, בלוטות הליפמה והעור.

מאידך גיסא, ישנם מומחים מכיוון הרפואה המשלימה ומומחים מעולם הרפואה, שאינם מסכימים. הטענה היא שהתזונה המערבית לא מספקת את הרכיבים להם אנו זקוקים על מנת לנקות את עצמינו וכן מספקת מגוון גדול של רעלנים. רעלים אלו יכולים להצטבר בתאים ולהוביל למחלות כגון סוכרת, טרשת עורקים, ונזק לעצבים.

* הכנה לקראת הצום:
הכנה טובה של הגוף לפני צום, יכולה לתרום לניקוי רעלים נרחב. אם לא מתכוננים לצום כהלכה, אנו עלולים לצבור רעלים במקום לנקות את גופינו, לכן ההכנה לא פחות חשובה מהצום עצמו. צום קצר (של יום אחד פחות או יותר), בנוסף לתזונה בריאה, יכולים לתרום למניעת מחלות כרוניות. להלן הנחיות לפני צום:

חשוב להוסיף לתפריט: ירקות חיים ומבושלים, פירות, שקדים, אגוזים, טחינה מלאה, דגנים מלאים, וקטניות כשבוע שבועיים לפני הצום. חשוב לצרוך בארוחה המפסקת עצמה, פחמימות מורכבות וחלבונים (מן החי או מן הצומח לפני הצום, למשל בשר, דגים או קטניות).לא כדאי להעמיס על עצמכם בעת הארוחה המפסקת. תחושת מלאות, צרבת וצמא, הם רק חלק מהסכנות של אכילה מוגזמת, קחו את הזמן איכלו לאט ותיהנו מהארוחה.שבוע לפני הצום מומלץ להפסיק לצרוך, או לפחות להפחית באופן משמעותי את צריכת הקפה, בשר, תבלינים חריפים ומלוחים, ממתקים, סיגריות. הפחתה הדרגתית במשך מספר ימים, תקל ואף תצמצם את תחושות הגמילה הפיזיות. בכל מקרה עדיף לחוות את "משבר הגמילה" מקפה ומסיגריות בימים לפני הצום במקום במהלכו. בשבוע לפני הצום חשוב לצמצם את כמות האוכל בארוחות, וכן מומלץ לאכול ממש לפי עקרונות הרמב"ם: ארוחה גדולה בבוקר, ארוחה בינונית בצהרים ולצמצם את ארוחת הערב. יום לפני הצום מומלץ לאכול בעיקר ארוחות קלות, המורכבות בעיקר מפירות וירקות טריים ופחמימות מורכבות.לפני הצום חשובה מאוד השתייה, שתו כליטר וחצי מים ליום.

* אחרי הצום:
חשוב לזכור שמיד בתום הצום, מומלץ לשתות שתיה ממותקת או לצרוך פחמימות פשוטות, כגון תה ועוגה על מנת להחזיר נוזלים וסוכר לגוף, לספק אנרגיה זמינה ולהרים את רמות הסוכר בדם. רק לאחר מכן לאכול ארוחה מאוזנת וקלה - כדאי לאכול לאט מפני שארוחה כבדה או מהירה עלולה לגרום לתחושת כובד, אי נעימות, הקאות ובחילות. כמובן שמומלצת שתיה מרובה של מים, על מנת להחזיר את הנוזלים.

כאשר מסיימים את הצום, חשובה מאוד החזרה לאורח חיים בריא ותזונה בריאה בפרט ולצריכה נרחבת של פירות וירקות טריים. ניתן לצרוך אותם בכל צורה: חיים, מבושלים, כי חשוב לצרוך פירות וירקות בנדיבות, כמו גם דגנים מלאים, קטניות, אגוזים, זרעים, טחינה וכד'.

חשוב ביותר לציין כי המלצות אלה מותאמות לאנשים בריאים. אנשים חולים או כאלו הנוטלים תרופות, צריכים להתייעץ עם רופא לפני צום.

צום קל ובריא לכל הצמים!

*** הכותבת היא דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C

(*צילום: שוש להב)



נוצר: 10/3/2014 3:38:00 PM
עודכן: 3/10/2014 3:40:00 PM

זכויות נשים גרסה להדפסה בעיקר נשים שלח לחבר
רק נשים