תזונה ודיאטה - חסך שינה והשמנה אתר נשים s
חברה הרשמה לאתר
היום באתר 16/10/2019
אימייל
סיסמא
פורטל נשים - iWomen
יצירת קשר    |   
דף הבית > תזונה ודיאטה > חסך שינה והשמנה
  כתבות אחרונות
הצעה לתזונה בריאה ותפריט לאורח חיים בריא הצעה לתזונה בריאה ותפריט לאורח חיים בריא

המלצת הרבלייף: המלצת הרבלייף: "אחד פלוס אחד שווה שלושה"

טבעונות – לא בהכרח בריא יותר טבעונות – לא בהכרח בריא יותר

מתוק מתוק הוא טעם החיים - האם יש תחליף בריא לסוכר? מתוק מתוק הוא טעם החיים - האם יש תחליף בריא לסוכר?

תזונה וסוכרת תזונה וסוכרת

10 צעדים בדרך למשקל המיוחל 10 צעדים בדרך למשקל המיוחל

שבעת המינים - יתרונות תזונתיים בסלסלה אחת שבעת המינים - יתרונות תזונתיים בסלסלה אחת

יום כיפור – משמעות לצום בריא ועוזר למשקל יום כיפור – משמעות לצום בריא ועוזר למשקל

קניות חובה לשנה החדשה – תתחדשו

לרגל ראש השנה רשת לרגל ראש השנה רשת "ניצת הדובדבן" מציגה את דבשה

קנה מה שאין אל תקנה מה שיש קנה מה שאין אל תקנה מה שיש

אחרי פורים – לפני הפסח - הזמן לפצוח בדיאטה! אחרי פורים – לפני הפסח - הזמן לפצוח בדיאטה!

לא מוותרים על הסופגניות והלביבות, אבל.. באנו קלוריות לגרש!! לא מוותרים על הסופגניות והלביבות, אבל.. באנו קלוריות לגרש!!

דגים טובים ללב, תשאלו את האסקימוסים... דגים טובים ללב, תשאלו את האסקימוסים...

פטריות! פטריות! ופטריות... פטריות! פטריות! ופטריות...

כנס ה-Superfoods הראשון בישראל יתקיים ב-21.11 בתיאטרון גבעתיים כנס ה-Superfoods הראשון בישראל יתקיים ב-21.11 בתיאטרון גבעתיים

שבעת המינים בהם התברכה הארץ שבעת המינים בהם התברכה הארץ

צום יום הכיפורים - כיצד נעבור אותו בשלום?? צום יום הכיפורים - כיצד נעבור אותו בשלום??

חגי תשרי - כמה בריאות מגיע לנו? חגי תשרי - כמה בריאות מגיע לנו?

תזונה ללא גלוטן? זה יופי! אבל מה אוכלים?

כולנו זקוקים לנחמה - אכילה מנחמת כולנו זקוקים לנחמה - אכילה מנחמת

נשנושי ברנפלקס - חדשנות נוספת מבית יוניליבר נשנושי ברנפלקס - חדשנות נוספת מבית יוניליבר

דיאטת דש מגיעה לישראל דיאטת דש מגיעה לישראל

הילטון תל-אביב משתף פעולה עם התזונאית, אולגה רז הילטון תל-אביב משתף פעולה עם התזונאית, אולגה רז

ברזל, פופאי ומיתוסים נוספים ברזל, פופאי ומיתוסים נוספים

פסח משמין ולא בריא? לא כמו שחשבת! פסח משמין ולא בריא? לא כמו שחשבת!

דיאטה לקראת אירועים דיאטה לקראת אירועים

10 סיבות לאכול יוגורט: 10 סיבות לאכול יוגורט:

מוצר חדש ומהפכני לשמירה ובקרת משקל מבית סאנריידר מוצר חדש ומהפכני לשמירה ובקרת משקל מבית סאנריידר

ד ד"ר דניאל שוהם על הרזייה בחורף

10 דברים שכדאי לדעת על חמוציות 10 דברים שכדאי לדעת על חמוציות

"סיפור בריא" - ספר בישול ייחודי

"דיאטה סקסית משגעת" - רב המכר של כריס קאר בישראל!

"טעים ללא גלוטן" - אפשר גם בורקס, פיתה וג'חנון

שומרים על הבריאות בעזרת ירקות ירוקים ועשבי תיבול שומרים על הבריאות בעזרת ירקות ירוקים ועשבי תיבול

'נוברטיס קונסיומר ישראל' משיקה אריזה מוקטנת של בנפייבר 'נוברטיס קונסיומר ישראל' משיקה אריזה מוקטנת של בנפייבר

"שביל החלב"

איך לאכול נכון בחג הפסח איך לאכול נכון בחג הפסח

דיאטה בחורף - כיצד מקפידים ? דיאטה בחורף - כיצד מקפידים ?

בואו נתמסר להמון קינמון בואו נתמסר להמון קינמון

דיאטה ותזונה מגדרית דיאטה ותזונה מגדרית

מה אתן יודעות על מה אתן יודעות על "מזונות על" ?

מה מומלץ לאכול לפני ואחרי האימון מה מומלץ לאכול לפני ואחרי האימון

חלב מלא מדוע? חלב מלא מדוע?

כל מה שרצית לדעת על הדובדבן ולא העזת לשאול כל מה שרצית לדעת על הדובדבן ולא העזת לשאול

טיפים של תזונה נכונה לקראת החזרה לבית הספר טיפים של תזונה נכונה לקראת החזרה לבית הספר

כיצד לשמור על משקלנו גם בעת חופשה? כיצד לשמור על משקלנו גם בעת חופשה?

חשיבות החלבונים חשיבות החלבונים

תרופה מהטבע: הכירו את שורש ה-Yakon תרופה מהטבע: הכירו את שורש ה-Yakon

"על האש" בלי רגשות אשם

להיות ישראלי!  מנפנפים וממנגלים... להיות ישראלי! מנפנפים וממנגלים...

יום העצמאות - מה כדאי לדעת בחג המנגל הלאומי יום העצמאות - מה כדאי לדעת בחג המנגל הלאומי

מנפלאות הפיסטוק מנפלאות הפיסטוק

על בחירה נכונה בפסח על בחירה נכונה בפסח

מה לאכול לפני, במהלך ואחרי הפעילות הגופנית ? מה לאכול לפני, במהלך ואחרי הפעילות הגופנית ?

לאכול סיני ולרזות לאכול סיני ולרזות

האם בן הזוג מעודד אותך לאכילת יתר? האם בן הזוג מעודד אותך לאכילת יתר?

על הקשר בין מצבי לחץ  ותזונה על הקשר בין מצבי לחץ ותזונה

הסופגנייה - פסגת הפחד הסופגנייה - פסגת הפחד

יתרונות בשר ההודו יתרונות בשר ההודו

כל מה שרצית לדעת על  סגולות המרק בחורף כל מה שרצית לדעת על סגולות המרק בחורף

אתר USHOPS מציע ויטמינים ותוספי תזונה הישר מארה אתר USHOPS מציע ויטמינים ותוספי תזונה הישר מארה"ב במחירים מפתיעים

עושות/ים קניות? עושות/ים קניות?

תרומתו של בשר הבקר לבריאות תרומתו של בשר הבקר לבריאות

מאכלי ראש השנה – לא רק מסורת אלא גם סגולות ריפוי מאכלי ראש השנה – לא רק מסורת אלא גם סגולות ריפוי

טיפים לתזונה נכונה לקראת שנת הלימודים טיפים לתזונה נכונה לקראת שנת הלימודים

תזונת ספורט: לא לספורטאים בלבד! תזונת ספורט: לא לספורטאים בלבד!

3 מיתוסים לגבי דיאטות המונעים את ההצלחה שלך 3 מיתוסים לגבי דיאטות המונעים את ההצלחה שלך

כיצד ליטול ויטמינים ותוספי תזונה כיצד ליטול ויטמינים ותוספי תזונה

עוד סודות והפעם לשבועות... עוד סודות והפעם לשבועות...

סודות של דיאטנית מאירועים וחתונות סודות של דיאטנית מאירועים וחתונות

סודות ממטבחה של דיאטנית סודות ממטבחה של דיאטנית

עצות מועילות לצמצום הנזק הנוצר מצליית בשר על אש עצות מועילות לצמצום הנזק הנוצר מצליית בשר על אש

דיאטת דיאטת "אחרי החגים"

דיאטת החתונה של קייט מידלטון דיאטת החתונה של קייט מידלטון

מתכוני דגים חגיגיים מתכוני דגים חגיגיים "זולים בנקודות"

חלום ורוד על ביקיני שחור חלום ורוד על ביקיני שחור

שינויים בהרגלי התזונה בפסח

"סטבינול" - טבעי שזה מתוק!

מה הקשר בין הצלוליט לתוספי מזון? מה הקשר בין הצלוליט לתוספי מזון?

תזונה נכונה ובעיקר נבונה !

פירות יבשים - הפיתוי החגיגי של השבוע פירות יבשים - הפיתוי החגיגי של השבוע

חדש בישראל : תמרים מג'הול אורגניים מצופים שוקולד אורגני חדש בישראל : תמרים מג'הול אורגניים מצופים שוקולד אורגני

החלפת מקורות חלבון עיקריים בדיאטה מבשר לדגים עשויה להפחית סיכון למחלת לב כלילית בנשים

חשיפה לתאורה מלאכותית בלילה עלולה לגרום להשמנת יתר

תפריט מאזן לאחר החגים

מחקר חדש בהשתתפות כ – 20 אלף נשים, קבע כי בירה לבנה מפחיתה את הסיכון להשמנה מחקר חדש בהשתתפות כ – 20 אלף נשים, קבע כי בירה לבנה מפחיתה את הסיכון להשמנה

עוברים את הצום בשלום ובבריאות

7 דרכים לרדת במשקל בגיל המעבר

יתרונות חלב העיזים

יציאת מצרים של מערכת העיכול

בין ביס לביס - שורדים את עונת הבחינות

טיפים לצריכה נכונה של פירות יבשים טיפים לצריכה נכונה של פירות יבשים

ט ט"ו בשבט - מה עומד בבסיס הפירות היבשים ?

פרי טרי משמעו בריאות פרי טרי משמעו בריאות

הסופגניות והצרבת... - איך מתמודדים?

נס פיחות השומן בחנוכה נס פיחות השומן בחנוכה

מה קורה בשלב בו הירידה במשקל נעצרת

אפשר גם בלי סוכר

במיוחד לחורף: תה ירוק כתוסף תזונה

  לכתבות נוספות ליחצו כאן




שתפו בפייסבוק

חסך שינה והשמנה

מאת: איילת נדיב ונטע מלחי
זמן רב ידוע, שמחסור בשינה מוביל לעייפות מתמשכת, ופוגע ביכולת התפקודית והקוגנטיבית.

מסתבר, שלחסך שינה, יש גם קשר ישיר להשמנה, והוא אחד מאותם הגורמים לתופעת השמנת היתר, השכיחה בחברה המערבית בעשורים האחרונים.
"חסך שינה", הנו מצב המוגדר כמיעוט בשעות שינה. כלומר, שינה קצרה מהנחוץ בכדי לתפקד באופן תקין.
בממוצע אנשים ישנים בין 6-8 שעות ללילה. חלק מהאנשים זקוקים אף ל- 9-10 שעות שינה, אך חלקנו יכולים להסתפק גם ב- 4-5 שעות ללילה ולקום רעננים, ובעלי יכולת תפקודית טובה למהלך היום.
חסר בשעות שינה גורם לתחושות של רגזנות, אובדן שליטה, פגיעה ביכולת הריכוז והזיכרון.
במחקרים שנעשו בשנים האחרונות בדקו את המנגנונים האחראיים לקשר בין חוסר שינה והשמנה, בעיקר בכיוון הפעילות ההורמונלית. בחקר נושא האכילה, קיימים שני הורמונים המשחקים תפקיד עיקרי במערכה:
לפטין (Leptin), וגרלין (Ghrelin). הלפטין הנו הורמון המופרש ברקמת השומן, הגורם לדיכוי מנגנון הרעב. גרלין לעומתו, הנו הורמון המופרש ממערכת העיכול וגורם לתחושת רעב.
השינה היא מצב הורמונלי המביאה לאיזון בתחושת הרעב. בעת חסר בשעות השינה מצאו ירידה של עד 18% ברמות הלפטין (הגורם לגוף להיות רעב), ועלייה של עד 28% ברמות הגרלין (המעלה את רמת התיאבון). ממצאים אלו מסבירים את הנטייה לאכול כאשר עייפים.
בסקר של 8274 ילדים ביפן בגילאי 6-7, נמצא קשר הפוך בין מספר שעות השינה והשמנה. לילדים שישנו 8 שעות שינה ומטה היה סיכוי להיות שמנים פי 2.87 לעומת ילדים שישנו 10 שעות שינה ומעלה.
במחקר נוסף שבדק 785 ילדים מ- 10 ערים בארצות הברית, ולאחר ניתוח הרגלי השינה שלהם, משקלם וגובהם (בכדי להעריך מדד BMI ), מצאו גם כן, שסבירות השמנה גבוהה יותר בקרב אלו שישנו פחות שעות שינה בלילה. ההנחה היא שילדים עייפים, לא יוצאים החוצה ומשחקים, וכך הם בעלי סיכון גבוהה יותר להוצאה אנרגטית נמוכה יותר, כלומר להשמנה.
העלייה הטבעית ברעב, לאחר מספר שעות שינה מצומצם, השינוי ברמות ההורמונים, וחוסר השליטה, גורמים לנו לעלייה בתאבון, משיכה למזונות עתירי קלוריות ובעיקר פחמימתיים.
המסקנה המתבקשת, בתוך ניסיונות ההרזיה המרובים, במצב של עודף משקל, היא אירגון היום בצורה יעילה יותר, על מנת למקסם את מספר שעות השינה הנחוצות. ובמצב של עייפות מצטברת, וריצה טבעית למקרר, שווה לעצור ולבדוק לשנייה: האם הרעב הוא שמדבר או שאולי העייפות היא שמכריעה אותנו?. במקרים רבים לא נצליח להשתלט על מנגנון אכילה זה, אך ביכולת הזיהוי, נוכל למזער את הנזק מהקלוריות הנאכלות, ואם ניתן לאפשר לגוף את הצורך האמיתי לו הוא זקוק- נמנום קל או שינה אמיתית ארוכה.


*** איילת נדיב היא דיאטנית קלינית M.Sc, אחראית מחלקת דיאטה , סטודיו C ונטע מלחי היא דיאטנית קלינית B.Sc



נוצר: 2/5/2008 7:02:00 PM
עודכן: 6/2/2008 3:44:00 AM

זכויות נשים גרסה להדפסה בעיקר נשים שלח לחבר
רק נשים